maart 2014

Het is nu half maart 2014. En de lente is al in volle gang.

Normaal gesproken ben ik nog niet zo druk in de weer met plantjes. Maar dit jaar...Alles komt al boven de grond. De eerste dagvlinders hebben zich al laten zien en de hommels en bijen zijn ook al in de weer met al het stuifmeel dat te vinden is.

Net als de vlinders zijn ook de kinderen weer buiten gekomen. Op het gemeenschappelijke binnenterrein wordt lekker gespeeld, plantjes verpoot en bijgepraat. Winterklusjes en lenteklusjes lopen nu door elkaar heen. Er wordt gewoon gedaan wat op dat moment de aanwezigen evasie biedt, of wat noodzakelijk is.  Wat als winterklusje op de planning stond, gaat in de loop van de tijd ook nog gebeuren.

Rondom het Frederikshof in Crooswijk gebeurt er van alles met de buitenruimte, pas is het opgeknapte Marnixplein geopend. Buurtlab is er ook. Op het Frederikshof zelf krijg ik gevarieerde en spontane hulp van een enkele bewoner of passant. Omdat het (gemeenschappelijk) moestuinieren voor de buurt toch te veel gevraagd blijkt, ben ik stukje bij beetje alle grond op aan het  vullen met vaste planten en zichzelf uitzaaiende een-en tweejarigen. Het komende jaar wordt een jaar van samenwerken en samen delen met Buurtlab. Hopelijk komen de tuinierliefhebbers uit hun winterslaap en kan er meer dan alleen basisonderhoud gebeuren.

En op de Oudaenstraat en Meermanstraat in Rotterdam gaan buurtbewoners ook aan de slag met zelfbeheer. Iedereen doet wat hij of zij wil en wat hem of haar meer woongenot oplevert.

Een aantal van mijn creatieve Evasies zijn tentoongesteld in de tijdelijke ruimte van 'HIP&DUURZAAM' aan de Peppelweg in Schiebroek.

Vanuit het Rotterdams Milieucentrum geef ik, samen met milieucoach Karin Padmos, op basisscholen groepen ouders tijdens koffieochtenden opzuinigvoorlichting. Heel gezellige en nuttige bijeenkomsten levert dit op.


...en heb ik nog uurtjes en energie over dan maak ik mij druk. Ik maak mij druk om het trage tempo van verduurzaming in het algemeen en wat mijn woningcorporatie betreft in het bijzonder. Ik probeer aan negatieve gevoelens daarover te ontsnappen door meer kennis op te doen. Zo ben ik gedoken in een eigen onderzoek wat er allemaal mogelijk zou zijn in mijn huurwoning aan energiebesparende maatregelen en alternatieve vormen van energieopwekking.
En er is zoveel mogelijk!