juni en juli 2014

Inmiddels begint de zomervakantie te naderen. Heerlijk natuurlijk, voor al die kinderen. Lastiger voor al die ouders die gewoon door moeten werken. Voordeel van het zzp-er zijn is dat ik met die thuishangende kinderen rekening kan houden en ik zelf de baas ben. Nadeel is dat ik in dit seizoen zoveel zou willen en kunnen doen in al die tuinen en met al die mensen rondom die tuinen, maar daar geen tijd voor heb......die kinderen!  (Verder zijn het schatten hoor, maar dat tuinieren van mama zijn ze inmiddels zat. )

Vandaag regent het eens lekker door. Eindelijk. De regenton stond al weken droog en de planten lieten hun blad flink hangen. Zou die lange droogte er ook oorzaak van zijn dat ik echt veel planten zie afsterven door schildluizenplagen? Heb je zo ook al gezien; druivenranken, hortensia's, bedekt met wolligwitte bolletjes.

De afgelopen maanden ben ik vooral bezig geweest met het project Oudaenstraat. Afgelopen woensdag was daar een openingsfeestje. Samen met buren lekker fruitspiesjes in elkaar gezet, popcorn gebakken en spulletjes neergezet. Het speelkeetje van Opzoomeren was er en twee opzoomerregiseurs Tom en Stefan kwamen om idee├źn te verzamelen.

De weken daarvoor ben ik op zoek gegaan naar goed pootgoed dat nu nog kon, zo vlak voor de vakantie. Dan valt mijn oog ineens weer op deprimerende berichten over  pesticiden op planten.
Daar word ik zo treurig van! En meerderen met mij. Ik stuurde een aantal mensen in mijn netwerk een berichtje waar ik in hemelsnaam nog goede plantjes zou kunnen kopen. Degene die zich hier ook druk om maken, blijken daar ook moeite mee te hebben, of niet helemaal zeker te weten of dat geen wat zij verkopen ook echt pesticidenvrij is.
Ik heb geen auto (ook zo'n milieubesluit!), dus even naar Hessenhof bij Ede om planten te halen voor een zelfbeheerbak in Rotterdam gaat niet zo 1-2-3!

Dus een oproep: wil je ook pesticidevrije planten kunnen kopen in Rotterdam? Stuur me een mailtje. Ik wil wel eens weten wie hier ook allemaal behoefte aan heeft.

Ondertussen ben ik maar met een volgeladen fiets en fietskar naar Crooswijk gereden met gereedschappen, fruit en  zelf gekweekte plantjes van verzameld zaad en zaad van de bolster . Enigszins met een gerust hart.....maar niet helemaal. Want die lavendel van de markt....