december, maand van afronden en doorgaan

Wat gaat een jaar toch snel, en nog sneller als je, net als ik, in de (stads)natuur bezig bent.
Dit jaar kwam weer geen einde aan het bloei en groeiseizoen. Nog nooit heb ik eind november het gras nog maar eens gemaaid, omdat het  wel erg lang werd. Het was dus lekker hard werken: gras maaien, onkruid wieden (dat wat ik ECHT niet wil verwijderen, voordat het alsnog zaad gaat vormen), blad harken van het gras en lekker tussen de borders leggen. Wat een hoop 'overwinterende' volgevreten rupsen ben ik tegengekomen! De vogels hebben deze komende winter weer genoeg te eten.
Om al het andere blad plaats te geven, was het natuurlijk wel nodig om de bladhopen van vorige herfst weer leeg te scheppen. Al die bladaarde heeft weer een plaats gevonden. En terwijl ik daarmee bezig ben, waan ik me in een bos door al die luchtjes die naar boven komen. De kinderen van het complex hebben er ook weer van genoten om hopen blad te maken en  er in te springen. En zich verbaasd en verwonderd over de warme dampen die uit de hopen van de week ervoor kwamen. Zo volgen automatisch lesjes natuur.  Verder ook nog zorgen dat het Frederikshof komend jaar niet overgroeid raakt met Hedera (klimop) voor de actieve maar kwetsbare buurmannen. Want of Havensteder komend jaar nog voor de buitenruimte  wil betalen is de grote vraag.... 

Dus ook  in deze tijd; het evalueren van de opdrachten van dit jaar en bespreken met de opdrachtgevers hoe dit volgend jaar vorm te geven. Waarom vinden allerlei partijen het zo belangrijk, maar hebben er  geen geld  over?

Ik ben op zoek naar die partijen die SAMEN het belang er van inzien, die SAMEN bereid zijn de handen te leveren en last but not least er SAMEN de financiƫle middelen tegenover willen zetten.

Deze maand dus vol met (netwerk)gesprekken en  zoektocht naar mensen, organisaties en intiatieven, die beseffen dat natuur in de stad, natuurlijk bewegen door voor en in de  buitenruimte bezig te zijn,  HEEL VEEL oplevert: voor de gezondheid van degene die er wonen en die er hun handen uit de mouwen (durven) te steken, ecologische voordelen,  financiĆ«le voordelen en een positieve invloed wat betreft 'Schoon, heel en veilig'.